Andra Sidan Atlanten

20181210
Tjugofem... det är hur många dagar är det kvar tills jag sitter på ett plan ner till Bangkok, där jag ska bo i sex månader. Lägenheten är uthyrd, flygbiljetten dit är bokad, visum är klart och boendet på plats är äntligen klart! Jag kommer studera på ett univeristet som heter Thammasat Univeristy, som ligger precis vid floden som rinner genom Bangkok. Under tiden jag går i skolan måste jag även ha på mig en skolunifom som består av kjol (männen får ha byxor men inte kvinnorna...), kjorta, skärp och loafers. 
 
Jag måste säga att det känns konstigt att lämna min egen lägenhet efter att bara ha bott här i fyra månader. Jag har precis börjat bo in mig och få upp allting... jag har däremot inte satt upp några tavlor, ramar eller hyllor på väggen för att jag ska åka och ville inte lägga pengarna på det. Istället har jag precis lagt pengar på böcker från Lonely Planet om sydost Asien och Bangkok (prioriteringar). 
 
Just nu sitter jag och stressar kring allting som ska vara klart på tjugofem dagar... på torsdag har jag ett utkast som måste vara inne och mitt slutgiltiga arbete för denna kursen ska vara inne samtidigt som jag åker till Thailand. Jag har även ett seminarium på torsdag och måste läsa runt sextio sidor inför en debatt vi ska ha. Onsdag och torsdag denna veckan är det lucia på skolan jag undervisar på, och jag måste närvara för att spela piano. På fredag har kören sin avslutningskonsert och efter denna veckan har barnen sin skolavslutning och jag börjar jobba mer på Media Markt i samband med julen. Det som känns bra just nu är att Dan snart kommer och hälsar på tillsammans med sin flickvän och de ska fira jul med oss i Malmö innan de fortsätter till Stockholm... 
 
Ja, som ni kanske ser är det inte speciellt lugnt innan jag ska åka till Thailand utan jag kommer enbart kunna sova de få dagar jag har i Bangkok innnan skolan börjar. Nu ska jag fortsätta plugga och hoppas att jag får lite mer gjort idag än vad jag brukar få.