Andra Sidan Atlanten

421, 422, 423.
Ska jag vara helt ärlig är det enda jag gjort jobba, och ligga i sängen och titta på film. Det är väldigt annorlunda att bo här jämfört med i Dc. Jag saknar DC ofantligt mycket men jag trivs här också. Här har jag vänner som jobbar under dagarna eller börjar tidigt. Jag kan inte ha kompisar över när jag jobbar, vilket jag kunde med Iz och jag har inte vänner över för middag. Jag saknar det sociala livet i Dc. Mina vänner framför allt.. Det är inte samma sak här, efter att ha sagt hejdå till ett 10-tal vänner och att själv åka och behöva säga hejdå den vägen börjar bli utmattande
 
Nu till en annan sak: 
 
Att alltid vara och söka efter nya vänner kostar pengar här eftersom att vi inte kan träffas hos någon utan måste ut och ta en fika eller dylikt. Vi kan inte sätta oss i en park för let's face it.. det är lite konstigt när man träffas första gången från FB. Det slutar alltid med en lunch eller en fika.. men jag är trött på att lägga pengar på mat, speciellt i USA. Alla restauranger är dyra, alla kafféer är dyra. Ska jag köpa mig en glass slutar det på $5, om jag ska ut och äta slutar det på runt $25 med tax och tip... eftersom du måste dricksa, annars springer dem efter dig med din nota (ja, det har hänt.) Ska jag bara ta en kaffe och kaka slutar det på runt $10-15.. Försök räkna ihop allting och se hur mycket pengar som spenderas på mat, för att man ska träffa folk. Billigt? Inte precis.
 
Jag förstår inte varför folk har en bild av att USA är så billigt och bra? Bra tycker jag absolut att det är, jag trivs här och vill inte hem, men billigt!? Det förstår jag inte. Allting, och då menar jag ALLTING kostar pengar i detta land. Att behöva betala en nota på $560 till sjukhuset gjorde mig fly förbannad eftersom att försäkringsbolaget insåg att det var en rutinkoll för att resultaten kom tillbaka negativt. Någonting som också kostar mycket är skolan. Att mitt förra värdbarn gick på en skola där föräldrarna betalade $50'000 om året är helt idiotiskt. Det är inte ens möjligt att gå i skolan utan skulder.. att folk har skulder på runt $250'000 är absolut inte rimligt, men så fungerar det här. Det enda som är billigt just nu, men som håller på att gå upp är Bensinen. Bensinen kostar runt $3/gallon i Cali (1 gallon = 3.79 L). Kläder kostar, och du måste även räkna ut momsen på kläderna eftersom det självfallet inte står på prislappen... Ja som ni förstår börjar jag bli aningen galen på systemet här och på att folk inte förstår att USA kostar pengar, här är ingenting gratis och går det att ta betalt för något, då gör de det med glädje. 
 
Nu ska jag återgå till att äta mitt äpple som kostade närmare 5 svenska kronor i matbutiken, och vara glad att det inte är jag som betalar för maten.